Η Λέσχη Φωτογραφίας και Κινηματογράφου Χανίων διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας των αρχαρίων μαθητών της, της περιόδου 2018-2019, με θέμα "Μνήμη" και παράλληλη έκθεση χειροποίητου φωτογραφικού βιβλίου από τα μέλη της.
Συνδιοργάνωση: Λε.Φ.Κι., ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ
Εγκαίνια: Παρασκευή 31/05/2019 και ώρα 20:00 ,Ζωντανή μουσική από τους Burn the Cake
Διάρκεια: Παρασκευή 31//05/2019 έως και Τρίτη 11/06/2019
Ώρες λειτουργίας: 19:00 - 22:00
Είσοδος ελεύθερη.
Μνήμη είναι η διαδικασία του ανθρώπου να θυμάται τις εμπειρίες, τις εντυπώσεις, τις γνώσεις που αποκομίζει κατά τη διάρκεια της ζωής του..
Τι είναι μνήμη λοιπόν; Σίγουρα, η ανάμνηση κάποιων πραγμάτων, γεγονότων, καταστάσεων, ανθρώπων, συναισθημάτων... Για τον καθένα η μνήμη λειτουργεί διαφορετικά και φέρνει διαφορετικά συναισθήματα ανάλογα με το χαρακτήρα του ανθρώπου, τις περιστάσεις, τη συναισθηματική κατάσταση. Η φωτογραφική όμως απεικόνιση, σε τι εξυπηρετεί; Όπως ο Πλάτων Ριβέλλης αναφέρει σε ένα άρθρο του, «η φωτογράφιση οικείων προσώπων και ευτυχισμένων στιγμών δεν εξυπηρετεί κάποιο συγκεκριμένο λογικό σκοπό». Τότε, όμως, σε τι εξυπηρετεί η φωτογραφική μηχανή; Είναι απλά ένα οπτικό βοήθημα της μνήμης; Και, πάλι, η απάντηση είναι αρνητική, αφού η μνήμη λειτουργεί και χωρίς τη συμπαράσταση οπτικών βοηθημάτων. Προφανώς, η αιτιολογία είναι διαφορετική καθώς η ίδια η αποτύπωση της φωτογραφικής μηχανής δεν μπορεί να επαναφέρει στη μνήμη του ανθρώπου όλες τις υπόλοιπες λεπτομέρειες που συνέθεταν το σκηνικό της φωτογραφημένης στιγμής.
Γιατί, λοιπόν, ο άνθρωπος είχε αρχικά την επιθυμία της αναμνηστικής καταγραφής των στιγμών του; Ποιοι είναι οι λόγοι που τον ώθησαν από πολύ παλιά να δημιουργεί αντίγραφα της καθημερινότητάς του και να τα κρατάει ως ανάμνηση ή υπενθύμιση των αλλοτινών στιγμών του; Ένας λόγος μπορεί να είναι ο φόβος της απώλειας της μνήμης, και, κατά συνέπεια, του παρελθόντος, που ισοδυναμεί με απώλεια της ίδιας της ταυτότητάς του. Ο άνθρωπος συχνά θεωρεί ότι είναι αυτό που θυμάται και όχι αυτό που κάνει εκείνη τη στιγμή. Ο άλλος λόγος αφορά τον συνδυασμό μνήμης-φαντασίας που ανάλογα με την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου είτε αναπλάθει τις μνήμες ενός γεγονότος με τη βοήθεια της φαντασίας είτε η φαντασία δημιουργεί με βάση τη μνήμη. Αυτό συμβαίνει, όχι μόνο γιατί μ' αυτόν τον τρόπο επανακτά ο άνθρωπος τη μνήμη του αλλά κυρίως γιατί έτσι μπορεί να επικοινωνήσει πιο άμεσα με το παρελθόν του και τη νεότητά του. Ένα οικογενειακό λεύκωμα αναπαριστά κάποιες στιγμές του παρελθόντος που, όμως, χωρίς τη φαντασία θα μείνουν μουντές και άτονες. Η ιστορία δίπλα τους που θα αναζωπυρωθεί με τη βοήθεια της φαντασίας, θα επιτρέψει να γίνουν ενδιαφέρουσες και να συναποτελέσουν το παρελθόν του καθενός ζωντανεμένο με τη μνήμη.
Έτσι, μετά την αναμνηστική φωτογραφία ήρθε στο προσκήνιο η καλλιτεχνική, με απώτερο σκοπό να ξεφύγει από την αποτύπωση μιας οικείας σκηνής και να δημιουργήσει μία άλλη, ίσως ανώτερη αισθητικά και πιο επεξεργασμένη, αλλά σαφώς κατώτερη στη νοηματική απόδοση της αναμνηστικής. Αυτό συμβαίνει, κυρίως, γιατί η σκηνοθετημένη φωτογραφία υπολείπεται στα εσώτερα κίνητρα του αναμνηστικού φωτογράφου όπως είναι το πάθος για τον εικονιζόμενο, η αυθόρμητη προσωπική ματιά, ο χρόνος, η σύνδεση παρόντος-παρελθόντος και η προσωπική ερμηνεία των πραγμάτων. Πράγματα ακατανόητα και δύσληπτα από τον καλλιτέχνη φωτογράφο που εφαρμόζει τη γνώση σε συνδυασμό με την πειθαρχία για την πιστή αποτύπωση στη φωτογραφία.
Ο ερασιτέχνης φωτογράφος, όμως, θα πρέπει ξεκινώντας τη φωτογραφική του πορεία να μην αποβάλει τον πρότερή του ματιά με την ειλικρίνεια και το πάθος που τη διακατείχε, αποτυπώνοντας φωτογραφικά στιγμές για τη δόξα και τη φήμη, αλλά για να σταματήσει το χρόνο σε μία ευτυχισμένη στιγμή που χάνεται ή σε ένα πρόσωπο που αγαπά αφού η φωτογραφία δεν θα μπορεί να αποδώσει όλες αυτές τις λεπτομέρειες που θα συναποτελούν αυτά που αντιπροσωπεύει για εκείνον η φωτογραφική καταγραφή παρά μόνο μέσω της φαντασίας. Η φωτογραφία, επομένως, μεταμορφώνει τις στιγμές και εκπλήσσει το φωτογράφο, αφού του αλλάζει τα δεδομένα και τον οδηγεί σε άλλες σκέψεις.
Σηκώνοντας, λοιπόν, τη φωτογραφική μηχανή ας μην περιοριστεί μόνο στο ποθητό σημείο αλλά ας ελέγξει και το κάδρο του και τα στοιχεία που θα το ορίσουν και, ίσως, το καθορίσουν. Αν το παράταιρο έχει ενδιαφέρον, τότε και το κέντρο θα είναι πιο ενδιαφέρον, αρκεί να βρει τη σωστή γωνία λήψης. Αυτό μπορεί να γίνει και με την αλλεπάλληλη εναλλαγή των γωνιών λήψης της συγκεκριμένης φωτογραφίας. Ποια θα είναι η καλύτερη; Η επιλογή είναι καθαρά δική του. Ας ψάξει και θα τη βρει. Και τότε αυτή θα παρουσιάσει στον θεατή του και ας μην είναι η καλύτερη δυνατή, είτε από τη γωνία λήψης είτε από την τυχαία επιλογή. Λίγα εκατοστά μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Ας συνεχίσει όμως να προσπαθεί μέχρι να πλησιάσει τον επιθυμητό γι' αυτόν σκοπό. Ακόμη, να μη βιαστεί να κρίνει τις φωτογραφίες του αλλά να δώσει την ευκαιρία στο χρόνο να σβήσει την ανάμνησή τους και να επιτρέψει στη φαντασία να πάρει τη θέση που της αξίζει. «Ας επιτρέψει στο χρόνο να αποσυνδέσει την πραγματικότητα από τη μεταμόρφωσή της», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο κ. Ριβέλλης στο άρθρο του για τη σχέση μνήμης, φαντασίας και φωτογραφίας.
Επιμέλεια κειμένου: Αναγνώστου Κωνσταντίνα
Συμμετέχουν: Αγάπη Βαθυλάκη, Αθηνά Μποζάνη ,Αναστασία Γιατράκη ,Αντωνία Λυβιάκη , Αντώνης Τσακιράκης, Livin R ,Δανάη Γείτων , Δήμητρα Διαμαντή ,Δημήτρης Πασλής, Δημήτρης Πετσάς ,Ειρήνη Μοναχογιού, Ιωσήφ Χιωτάκης, Κατερίνα Ζαχαράκη, Κωνσταντίνα Μπουραζάνη, Κωνσταντίνος Ατσαλάκης, Κωνσταντίνος Ντάγκας ,Μαρίνα Μπαρμπούνη, Μιχάλης Κορδωτός ,Μύρων Πολίτης, Νατάσα Καζάκου ,Νικολέττα Μπουτσαράκη ,Πλάτωνας Γιαννακάκης, Τζίνα Σφακιανάκη,Φιλίππα Μπλιάγκου
Παράλληλη έκθεση χειροποίητου φωτογραφικού βιβλίου
Παράλληλα, στον ίδιο χώρο, θα εκτεθούν χειροποίητα φωτογραφικά βιβλία (dummies) τα οποία δημιουργήθηκαν από τους ίδιους τους μαθητές σε θέμα της επιλογής τους, στα πλαίσια των μαθημάτων για προχωρημένους.
Συμμετέχουν: Αναστασία Τζαβέ- Mountain guide, Βάσω Δροσοπούλου-"Άη Στράτης-Το νησί της εξορίας", Γεωργία Στραβουδάκη –Tabula rasa ,Ελένη Ρουσοπούλου- "Κλειστό μέχρι νεωτέρας-Closed until further notice", Ελευθερία Σειστάκη-Argyroula, Erofili Gagani-Sleep Mode , Κωνσταντίνα Αναγνώστου-Έτερο μισό, Μαίρη Στιβανάκη- Dreaming of Wings , Μαρία Γρίβα, "Pagina negra,Μελανή σελίδα" ,Μαρία Πατεράκη - Sense of South,Μαριάννα Μπεμπλιδάκη-Line ,Michail Nevradakis"BAREFOOT-INDIA" ,Σάββας Κόης-Sales ,Σπύρος Ζερβουδάκης - Α1+,Σωτήρης Αλεξανδράκης-Νους Εάλω